All translations on this site are unofficial and provided for reference purpose only.

To view translations, select English under Step 1 (at the right of the screen). Not every item is (fully) translated. If you’re still seeing Chinese, you can use machine translation, under Step 2, to make sense of the rest.

Want to help translate? Switch to English under Step 1, and check ‘edit translation’ (more explanation in the FAQ). Even if you translate just a few lines, this is still very much appreciated! Remember to log in if you would like to be credited for your effort. If you’re unsure where to start translating, please see the list of Most wanted translations.

2016 electricity pricing reform to reduce corporate electricity bill more than 100 billion yuan

Published on: December 30, 2016

Original title: 2016年电价改革减少企业电费支出1000多亿元
Links: Original CN (link).

 

2016年电价改革这一年,国家发改委牵住“降成本”的牛鼻子,推进电价改革,降低实体经济企业成本,年减少企业电费支出1000多亿元。那么这些减少的电费支出来自哪里呢?国家发改委相关负责人告诉《证券日报》记者,输配电价改革是电力体制改革的核心内容,也是难啃的 “硬骨头”。按照“管住中间、放开两头”的总体思路,电价改革把输配电价和发售电价在形成机制上分开,单独核定输配电价,分步实现公益性以外的发售电价由市场形成。
有关数据显示,2016年3月份,在深圳、蒙西电网输配电价改革试点的基础上,国家发改委发文批复了安徽、湖北、宁夏、云南、贵州五省(区)电网的准许收入和输配电价水平。通过严格的成本监审,核减与输配电业务不相关资产、不合理成本的比例达到16.3%,年降价空间68亿元,全部用于下调终端用户用电价格,相应降低了企业用电成本。2016年9月,启动了剩余14个省级电网的输配电价改革,提前一年基本实现省级电网全覆盖。
同时,在一年的时间里,发改委还发布了《省级电网输配电价定价办法》,实施了煤电价格联动机制,完善了基本电价执行方式,取消了优惠降低一般工商业电价,推动电力双边直接交易。
发改委相关负责人称,加快能源供给侧改革,优化能源结构,可以推动能源的转型变革。电价改革这一年,运用价格手段调整煤炭、钢铁、水泥等产业结构,化解了过剩产能,提高了供给质量,释放了改革红利。相关措施包括,建立专项资金支持结构调整,出台水泥行业阶梯电价政策,研究钢铁行业差别电价、阶梯电价政策。(记者 苏诗钰)

Tweet about this on TwitterShare on RedditShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page