All translations on this site are unofficial and provided for reference purpose only.

To view translations, select English under Step 1 (at the right of the screen). Not every item is (fully) translated. If you’re still seeing Chinese, you can use machine translation, under Step 2, to make sense of the rest.

Want to help translate? Switch to English under Step 1, and check ‘edit translation’ (more explanation in the FAQ). Even if you translate just a few lines, this is still very much appreciated! Remember to log in if you would like to be credited for your effort. If you’re unsure where to start translating, please see the list of Most wanted translations.

Coal consumption picks up again, emission reduction technologies needed

Published on: November 3, 2016

Original title: 煤炭清洁利用之弦不能松
Links: Original CN (link).

涨、涨、涨,这似乎已经成为最近一段时间以来煤炭市场的一种习惯。截至10月26日,环渤海5500大卡动力煤价格指数在经历连续17周的上涨以后,已经逼近600元/吨。

煤价高歌猛进,是煤炭市场供需形势发生改变的外在表现。最近公布的一系列数据也印证了煤炭市场需求正在回暖。进入今年三季度以后,全国煤炭消费增速由负转正,同比增长0.5%。其中,电力行业耗煤增长4.8%,9月份当月更是同比增长8.5%。

从后期走势看,煤炭需求仍然有进一步增加空间。一方面,进入四季度以后,水电出力或继续减少,火力发电加码将带动煤炭需求进一步增加。另一方面,随着今年冬季采暖负荷逐步加大,煤炭消耗也将有所增加。

煤炭消费需求回升和预期的改善,对于煤炭企业而言是利好。不过,外界也在担心,煤炭需求的回升,会给环境治理带来进一步的压力。现阶段,我国煤炭消费的主要形式是直接燃烧,全国约有近一半的煤炭用于燃煤发电,由此产生的煤烟型污染比较严重。

近年来,我国煤炭消费的“口子”正在越收越紧。此前国务院印发的《大气污染防治行动计划》也明确提出,2017年,煤炭占能源消费总量比重降低到65%以下。可以预见,在未来一段时间内,“去煤化”呼声将越来越高,煤炭消费的减量化也将成为主流趋势。这也意味着从更长远的角度看,煤炭市场需求很难有绝对增长的空间,煤炭价格也不具备持续上涨的基础。

因此,煤炭企业切莫因为煤炭价格飙涨而得意忘形,而把煤炭行业面临的减量化、清洁化的重任抛诸脑后。特别是在环境治理压力越来越重、治霾呼声越来越高的背景下,煤炭企业更应该抓住有利时机,及早谋划实施煤炭清洁化利用战略,进一步加大在煤炭清洁生产和利用方面的投入力度,把推动煤炭清洁高效利用与发展清洁能源放在同等重要的位置,实现煤炭产业由资金和资源推动向以技术创新驱动为主的方式转变,努力实现绿色发展,赢得未来的主动权。

Tweet about this on TwitterShare on RedditShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page