All translations on this site are unofficial and provided for reference purpose only.

To view translations, select English under Step 1 (at the right of the screen). Not every item is (fully) translated. If you’re still seeing Chinese, you can use machine translation, under Step 2, to make sense of the rest.

Want to help translate? Switch to English under Step 1, and check ‘edit translation’ (more explanation in the FAQ). Even if you translate just a few lines, this is still very much appreciated! Remember to log in if you would like to be credited for your effort. If you’re unsure where to start translating, please see the list of Most wanted translations.

Innovation key in building ‘ecological civilization’

Published on: June 13, 2016

创新是国家和民族发展进步的不竭动力。作为国家重大战略之一的生态文明建设,也必须依靠创新。我们可以把全社会为了提高生态文明水平所进行的一切创新活动称为“生态文明创新”。

生态文明创新的重要性可以从创新对于我国过去三四十年经济快速发展所作的贡献来认识。

我国经济快速发展的根本原因是通过改革释放了全社会创造财富的巨大潜力,其实现方式离不开创新。

如今,中央提出“建设生态文明和美丽中国”的新国家战略目标,根本途径还是“创新”。这种生态文明创新过程,一方面可以减弱和纠正单纯追求经济发展所带来的对生态环境的负面影响,另一方面将创造出符合生态文明要求的大量新产品、新技术、新知识。

生态文明创新同样包含技术和制度创新两方面。前者主要在微观层面发生,后者主要在宏观方面进行,二者具有不可替代的重要性,都取得了现实、积极的进展。

生态文明技术创新是生态文明建设的现实基础,主要通过改善人与自然的技术关系来形成新型的人与自然和谐关系。为了响应国家提出的绿色、低碳、环保的要求,很多企业研发和生产了诸如电动汽车、太阳能发电、无公害食品、高效污水处理技术等成千上万的新技术和新产品,显示出新型绿色产业的强大前景。

生态文明制度创新是生态文明建设的主要动力,主要是通过改善人与人、人与自然的关系来减轻人类活动对自然的压力。目前这方面也在快速推进:新的环保法规标准、生态保护红线、生态文明示范创建活动、绿色金融激励措施等都在源源不断出台,党的十八届三中全会全面深化改革的决定更是对生态文明制度建设进行了系统部署,反映了我国建设生态文明新时代的坚定态度。

随着国家大力实施创新驱动发展战略,中华民族必将掀起一轮创新的浪潮,生态文明创新也会迎来明媚的春天。 (作者:夏光 环境保护部环境与经济政策研究中心主任)
 
Original title: 迎接生态文明创新的春天
Links: Original CN (url).

Tweet about this on TwitterShare on RedditShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page