All translations on this site are unofficial and provided for reference purpose only.

To view translations, select English under Step 1 (at the right of the screen). Not every item is (fully) translated. If you’re still seeing Chinese, you can use machine translation, under Step 2, to make sense of the rest.

Want to help translate? Switch to English under Step 1, and check ‘edit translation’ (more explanation in the FAQ). Even if you translate just a few lines, this is still very much appreciated! Remember to log in if you would like to be credited for your effort. If you’re unsure where to start translating, please see the list of Most wanted translations.

Experts predict: from 2025 onwards, PV will gradually become China’s main energy source

Published on: June 5, 2019

Original title: 专家预计:2025年,我国光伏发电将逐步成为主力能源
Links: Source document (in Chinese) (link).

“从2025年开始,我国光伏发电将逐步成为主力能源。”中国电源学会副理事长、阳光电源股份有限公司的董事长曹仁贤在会上如是表示。“SNEC2019国际太阳能光伏与智慧能源(上海)展览会暨论坛”6月3日在上海开幕,与会专家聚焦全球光伏发展展开讨论。

“2019年将成为光伏发展史上里程碑的一年,全球光伏都将快速走入全面平价的新时代。”全球太阳能理事会联合主席、中国光伏行业协会理事长高纪凡表示,随着国内政策发布,国内市场将会出现恢复性增长。据悉,5月30日,国家能源局发布了《关于2019年风电、光伏发电项目建设有关事项的通知》,明确优先推进无补贴的平价上网项目建设,再开展需要国家补贴项目的竞争配置工作,这对风电光伏行业来说,将是一个重大转变。

由于光伏成本快速下降,2019年海外市场全面增长,欧盟市场快速复苏,美国市场的需求在去年的基础上大幅度反弹,东南亚、拉美、中东等国家和地区的发展势头非常迅猛。光伏市场多样化的趋势愈加明显,预计今年,海外市场将从去年的60GW大幅增长到85GW左右。

与此同时,我国光伏产业在经历了去年“531”补贴政策退坡的背景下仍然取得了不错的成果。高纪凡介绍,在制造端,我国多晶硅产量超过25万吨,同比增长超过3.3%;硅片产量达到109GW,同比增长19.1%;电池片产量87.2GW,同比增长21.1%,组件产量约85.7GW,同比增长14.3%,连续12年位居世界第一。

在应用端,国内装机超过44GW连续六年保持中国光伏第一大装机市场的地位。中国累计装机量超过147GW,到去年年底,连续四年保持世界第一。与此同时,全国光伏发电弃光电量同比减少18亿kw/h,弃光率同比下降2.8个百分点,实现了弃光电量和弃光率双降的局面。

值得注意的是,我国光伏能源发展道路并不平坦,仍然存在很多问题。“目前,中国的装机容量光伏是全球第一,2018年统计达到1.4亿千瓦。但是,发电量与装机容量的匹配性还不够。”中国能源研究会特约副理事长钟俊表示,储能是新能源发展需要解决的一个很大问题,储能是我们发展光能以及清洁能源的可靠保证。“同时,远距离的输送,补贴不到位等造成发电的造价高、成本高。要解决这些问题的关键是储能技术。”他说。(侯树文 记者王春)

Tweet about this on TwitterShare on RedditShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page