All translations on this site are unofficial and provided for reference purpose only.

To view translations, select English under Step 1 (at the right of the screen). Not every item is (fully) translated. If you’re still seeing Chinese, you can use machine translation, under Step 2, to make sense of the rest.

Want to help translate? Switch to English under Step 1, and check ‘edit translation’ (more explanation in the FAQ). Even if you translate just a few lines, this is still very much appreciated! Remember to log in if you would like to be credited for your effort. If you’re unsure where to start translating, please see the list of Most wanted translations.

Plans to promote the transformation and upgrading of solar thermal

Published on: January 15, 2014

在日前召开的全国工商联新能源商会第七次会议上,国内太阳能热利用行业龙头之一日出东方四季沐歌董事长徐新建表示,国内太阳能热利用行业处在十字路口,未来行业转型升级的核心理念是“大光热”,即综合热水系统、热采暖系统以及热发电系统于一体的系统工程。“这是太阳能光热的大方向,足以支撑这个产业向千亿元、万亿元目标迈进。”

当前,中国已成为全球光热产业大国,总集热面积位居世界之首。但与年产值超千亿元的光伏行业相比,光热产业如何在新能源领域更有作为,进一步打开上升空间成为业界热点。

有太阳能热利用行业人士提醒,光热行业零售市场已经连续三年增速放缓。尽管现在工程市场表现不错,但仅依靠热水产品的规模扩张,成本优化、市场营销已经难以提高产品边际效益。

对此,日出东方积极谋求在产业“逆境”中实现突围。去年,日出东方四季沐歌全球首款融合光热、光伏技术的“光动能热水系统”上市。此后,公司投建的国内最大季节性太阳能储热采暖项目在河北经贸大学落成。徐新建表示,这都是日出东方四季沐歌践行“大光热”理念,推进产业升级的力举。这一理念推动产业升级涉及多个方面,从热水系统、热采暖系统到热发电系统;从单一能源、辅助能源到复合能源;从低温、中温到高温;从间歇式、短期储存式到跨季性蓄热式;从家用、商用到工业的产业融合、扩张、升级。

对于这一理念,日出东方四季沐歌总裁李骏表示,以光热为核心的多元化发展为客户创造有价值的服务,行业将从产品制造到价值创造、从单一产品单一模式创品牌到以大光热为核心的相关产业多元化进行变革。

数据显示,经过近十年的发展,中国光热行业年产值已达千亿元,太阳能集热器年产量超过4200万平方米,占到全世界的70%以上;太阳能的安装保有量达1.45亿平方米,占世界80%以上。同时,太阳能光热的产能95%是在国内消化。

工信部下发的《关于促进太阳能热水器行业健康发展的指导意见》提出,推动太阳能热水器行业优化升级,以发挥产业集群规模效应。到2015年,培育3家年产销量250万台以上的龙头企业。行业统计数据显示,四季沐歌2012年销量第一。行业集中度、优势资源向龙头企业聚拢已成趋势。

有太阳能专家表示,在城镇化的进程中,今后十年预计每年将有一亿个家庭进行舒适性的消费升级,太阳能与建筑一体化将迎来爆发式发展,节能低碳的太阳能热水系统、热采暖系统、太阳能制冷系统融入人居生活将成为常态。
 
Original title: “大光热”推动太阳能光热转型升级
Links: Original CN (url).

Tweet about this on TwitterShare on RedditShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page