All translations on this site are unofficial and provided for reference purpose only.

To view translations, select English under Step 1 (at the right of the screen). Not every item is (fully) translated. If you’re still seeing Chinese, you can use machine translation, under Step 2, to make sense of the rest.

Want to help translate? Switch to English under Step 1, and check ‘edit translation’ (more explanation in the FAQ). Even if you translate just a few lines, this is still very much appreciated! Remember to log in if you would like to be credited for your effort. If you’re unsure where to start translating, please see the list of Most wanted translations.

Yunnan PV manufacturers pivot attention from European to SE Asian markets

Published on: January 16, 2014

中新社昆明1月15日电(王艳龙) 面对行业持续的寒冬,云南太阳能产业欲弃欧(洲)下南洋,拓展位于“家门口”的东盟市场,壮大“阳光”产业。
15日,云南省太阳能产业联盟召开工作会议,各产业巨头聚于一堂探讨新出路。与会者认为,在遭遇国际金融危机和欧洲“双方”双重冲击后,产业升级、有序竞争和开拓新市场更为重要,而与云南互联为一体的东盟大有用武之地。
“东南亚‘出门’就是,最好的市场前景就在这边。”云南省太阳能产业联盟常务副理事长涂济民说,云南与东盟山水相连,且该区太阳能资源丰富,技术相对落后,在中国—东盟自贸区和云南面向西南开放政策的共同推动下,东南亚市场将出现巨大商机。
云南是中国太阳能利用技术开发与推广应用起步较早的地区,曾创造过“研发能力、技术水平、规模和应用”四项第一和建成亚洲最大的太阳能光伏并网电站。但遗憾的是由于产能过剩等原因,该省最大的光伏企业“天达光伏”2013年停产,10家材料及组件生产企业(多晶硅、晶硅电池及组件)均已停产或半停产。平板型太阳能热水器销量持续下降,使11条生产线减至3条。
“我们的定位就是为东盟服务,产品研究也是针对该地区市场。”云南聚诚科技有限公司总经理李承金说,东盟地区许多地方山高、坡陡,但生态保护较好,作为新能源的太阳能可以解决这些问题,因此市场较为广泛。
李承金称,目前太阳能路灯、太阳能抽水机等在东盟市场销售挺好,该公司2013年的销售收入有2/5左右来自越南、缅甸等东南亚国家。
来自官方的态度也显示着对东盟市场的重视,云南省政府早在2012年出台的“战略性新兴产业发展‘十二五’规划”提出,大力推进太阳能光伏、风能开发利用,做强太阳能光热利用产业,广泛深入开展与东南亚、南亚的合作,将云南建设成国家新能源发展示范基地。
 
Original title: 云南太阳能产业弃欧“下南洋” 市场前景备受青睐
Links: Original CN (url).

Tweet about this on TwitterShare on RedditShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page