All translations on this site are unofficial and provided for reference purpose only.

To view translations, select English under Step 1 (at the right of the screen). Not every item is (fully) translated. If you’re still seeing Chinese, you can use machine translation, under Step 2, to make sense of the rest.

Want to help translate? Switch to English under Step 1, and check ‘edit translation’ (more explanation in the FAQ). Even if you translate just a few lines, this is still very much appreciated! Remember to log in if you would like to be credited for your effort. If you’re unsure where to start translating, please see the list of Most wanted translations.

Zhu Gongshan: improve the renewable energy policy system

Published on: March 7, 2017

Original title: 朱共山:完善可再生能源政策体系
Links: Original source (in Chinese) (link).

3月2日,两会召开前一日,协鑫集团召开两会媒体发布会集中介绍了协鑫集团董事长朱共山作为2017年全国政协委员的提案意见。

据介绍,今年朱共山的提案聚焦于光伏发电、天然气发电、分布式能源、碳排放交易、农村垃圾利用等方面。近年来我国光伏已成为全球最大的光伏应用市场,但土地、金融等方面的政策体系还需要进一步完善。

根据我国现有的政府管理体系,对土地的使用权可以进行评定及存在影响力的部门,除了国土局,还有林业、规划、农业等多个部门。针对同一块土地,各个部门的认定标准不同,导致光伏电站的土地使用税费品种多且费用较高。

国务院令第511号文件要求,对于光伏电站征收的土地使用税,土地使用税的征收年纳税标准从每平方米0.6元到12元不等;按二类光照地区10兆瓦并网项目计算,缴纳土地使用税之后,相当于第1千瓦时的发电成本就增加了0.015元到0.29元。这明显已经成为实现平价上网的阻力之一。

朱共山提案中建议,涉及土地性质认定的政府部门携手建立数据库,汇集各部门对土地性质认定的相关情况后向社会开放,用地的企业或个人可以随时查询。此外,希望在为光伏发电实行政策补贴的当下,国家能进一步下调光伏建设用地的收费标准,缓解“边补贴、边收费”的不合理状况。

光伏项目还面临可再生能源补贴申报和审批流程过于繁琐,补贴资金征收及发放不及时、拖欠较久的烦忧,严重影响光伏企业现金流,制约了企业良性发展。2015年,我国每年相关补贴额度将近1000亿元。可再生能源电力附加水平为每千瓦时电量0.019元,全国每年可以征收大约600亿元。按照政府预期的风力发电和光伏发电的装机目标,2020年之前平均每年补贴资金缺口约达500亿元。

补贴资金不足是造成补贴资金拖欠的根本原因,朱共山建议国家对可再生能源电力附加费进行适当的提升。此外,建议将部分可再生能源补贴资金采取基金运作,以此为拖欠做过桥,保证企业现金流。国家可以出台相关政策促进基金平稳。

Tweet about this on TwitterShare on RedditShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page